De VW T4 gesloten bestelbus

Waarom de overstap van T3 naar T4?

Mijn (voormalige) T3 gesloten bestelbus was op zo’n leeftijd geraakt dat er werkzaamheden aan zaten te komen. Deze werkzaamheden zouden nodig zijn om de T3 de komende jaren op de weg te kunnen houden. Om die reden heb ik besloten om de T3 in het voorjaar van 2009 te vervangen door een VW T4 gesloten bestelbus. Bij de keuze om een T4 aan te schaffen was ook het grotere motorvermogen en de vlakke laadvloer doorslaggevend.

De T4 in kwestie was een gesloten bestelbus met enkele cabine en beschikt over de 102PK sterke TDI motor welke gechipt is naar +/- 130PK. De T4 verkeerde in een goed onderhouden staat en het was de bus aan te zien dat de voormalige eigenaar ook altijd netjes met deze bus om is gegaan. Ik geloof dat deze T4 een waardig opvolger is van mijn voormalige T3’tje. Onderstaande fotoos tonen de T4 zoals ik deze heb over kunnen nemen van de vorige eigenaar.

De VW T4 iets naar eigen smaak aangepast.

Het grotere motorvermogen van de T4 is een groot genot ten opzichte van de T3. De T4 is technisch gewoon een hele sprong voorwaarts en een eerlijke vergelijking met de T3 is eigenlijk onmogelijk. Wat mij wel enorm tegenviel was de binnenruimte van de bestuurderscabine. Om die reden heb ik vrij snel na de aankoop van de T4 de originele stalen scheidingswand van de bus vervangen door een kunststof “aftermarket” tussenschot. Hierdoor kan de bestuurdersstoel nu wel helemaal naar achteren toe geschoven worden en door middel van het verstellen van de rugleuning een comfortabele zit achter het stuur verkregen worden.
Ook aan het exterieur van de T4 zijn een paar kleine dingetjes gewijzigd. Zo is de standaard grille vervangen door een embleemloze grille, zijn de standaard koplampen vervangen door zogenaamde “Angel Eyes” koplampen en is er een bullbar gemonteerd.